zondag 11 februari 2018

Tunisch haken



 Tunisch haken #1


Ik ontdekte een groep:  Walker Hollow Designs en daar waren toch mooie kabels gehaakt!! De groep is Engels-talig MAAR Sandy Walker heeft volgens mij een talen-knobbel want ze geef iedereen antwoord, welke taal dan ook, ook in het Nederlands!!!
De patronen zijn er ook in NL!!
Ik wist gelijk dat DIT mijn uitdaging ging worden voor 2018!

©Walker Hollow Designs
©Walker Hollow Designs

©Walker Hollow Designs

Er werd me aangeraden om eerst te beginnen met de baisis steken en de shawl.
Dan blijft het voor een beginner hanteerbaar. De dekens waren echt voor de geoefende Tunesische  haaksters...... maar leer mij kennen.......ik heb niks met een shawl.........dus wil gelijk groot beginnen haha maar zal eerst alle steken gaan leren, VOOR dat ik me ga storten op die mooie deken!

De basis.

Voordat je op ontdekkings reis gaat in het Tunische haken, start je natuurlijk bij de basis.
Ik kreeg termen zoals TSS, TKS, TPS, TCS, TDS etc...... met de daarbij Engelse namen als:
TSS = Tunisian Single Stitch, TKS = Tunisian Knit Stitch......
en daar kon ik nog niks mee! haha nu weet ik waar de afkortingen voor staan en nu uitzoeken wat de Nederlandse vertalingen daarvan zijn en.....belangrijkste.......hoe worden ze gemaakt!?!?

Je kunt op Youtube allerlei steken vinden natuurlijk en dat zal ik zeker ook aanraden
maar ik plaats hier linken die ikzelf erg makkelijk vond te volgen.
Maar ik ben ervan overtuigd dat er nog veel meer uitleg en filmpjes bestaan!


TSS = Tunisian Single Stich - Basis steek of Enkele Steek


Dit is dus echt de aller eerste basis steek!
Deze is niet zo moeilijk om te leren.....tenminste zo vond ik dat

Handwerkles TSS & De Haakbaak TSS

TKS = Tunisian Knit Stitch - Tricot Steek



Handwerkles Tricotsteek TKS

TPS = Tunisian Purl Stitch - Averechtse Steek

Handwerkles Averechtse Steek (TPS)
 En zou ik nog geduld hebben, zouden de volgende 2 steken ook erg handig
zijn als je die eigen maakt.

TCS = Tunisian Cross Stitch - Gekruisde Steek

Handwerkles Gekruisde Steek


TDS = Tunisian Double Stitch - Dubbele Steek

Handwerkles Dubbele Steek



HT & TT

In de wereld van het Tunische haken, 'spreekt' men over HT & TT.
Dit staat voor Heengaande Toer & Teruggaande Toer
In de Heengaande Toeren worden de verschillende steken gebruikt.
In de TT gaat men meestal dezelfde manier, hakend terug.

Straks heb ik niet zo heel veel tekst hoor haha
Dan 'praat' ik alleen over de steek die ik geleerd hebt.

xXx Carla xXx 


 Dank je wel voor het lezen van mijn blog.
Ik zou dat erg leuk vinden als je een leuk berichtje achter laat!
Geniet van de dag en maak er wat moois van.
Tot de volgende keer!



1 opmerking:

  1. Hoi, wat leuk dat ik je heb gevonden. Ik wil ook met Tunisch haken. Dus ik kom nog veel langs. Wat een fijne en begrijpelijke uitleg. Dank je wel. Groetjes. Marion

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...